FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/12/2017

Räknas den tid man suttit häktad av från fängelsestraffet?

Min kille har suttit häktad 6 månader, han fick igår sin dom 3 år för försök till rån.. kommer han sitta exakt 3 år eller kan han komma ut tidigare om han sköter sig? Isåfall när? Och dras den tiden han suttit häktad av från fängelsetiden eller hur funkar det?

Mvh förvirrad flickvän

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar din fråga som att du undrar om tiden i häkte avräknas från fängelsestraffet samt om man avtjänar hela strafftiden i fängelse. Regler om fängelsestraff och villkorlig frigivning finns i Brottsbalken. Regler om hur man beräknar strafftid finns i strafftidslagen.

Den tid den dömde suttit häktad avräknas från fängelsestraffet

När en person döms till ett fängelsestraff avräknas den tid som han eller hon har varit frihetsberövad (tex. anhållen eller häktad). Detta gäller om man varit frihetsberövad i mer än 24 timmar. (19a § strafftidslagen) Den tid din pojkvän varit häktad räknas således av när han ska verkställa sitt fängelsestraff. Detta innebär i praktiken att det ses som att din pojkvän redan avtjänat sex månader av sitt fängelsestraff på tre år.

Villkorlig frigivning sker i normalfallet när den dömde avtjänat 2/3 av sitt fängelsestraff

Huvudregeln är att efter en dömd person avtjänat två tredjedelar (2/3) av ett tidsbestämt fängelsestraff så ska den dömde friges villkorligt. Detta gäller vid tidsbestämda fängelsestraff. (26:6 BrB). Villkorlig frigivning innebär att personen friges på prov före strafftidens slut. När man friges så börjar istället en prövotid att löpa. Prövotiden motsvarar sista tiden av fängelsestraffet och är minst ett år. Om personen begår nya brott under prövotiden kan den villkorliga frigivningen dras in.

I undantagsfall blir det inte villkorlig frigivning, exempelvis om det föreligger så kallade synnerliga skäl. Vid denna bedömning tas hänsyn till vad som har inträffat under fängelsevistelsen. För att synnerliga skäl mot villkorlig frigivning ska föreligga krävs exempelvis att den dömde vid ett flertal tillfällen brutit mot ordningsregler som gäller i fängelset. (26:6 BrB)

I normalfallet kommer din pojkvän bli villkorligt frigiven när han avtjänat 2/3 av sitt fängelsestraff. Det innebär att han har 1 år och 4 månader kvar av sitt fängelsestraff innan han friges.

Sammanfattningsvis avräknas den tid en person suttit häktad från fängelsestraffet. Därefter är huvudregeln att en person villkorligt friges efter att hon eller han avtjänat 2/3 av sitt fängelsestraff.

Med vänlig hälsning

Charlotta NermarkRådgivare