Räknar man dödsboets värde på dödsdagen eller skiftesdagen?

Hej! Har en besvärlig fråga. Min pappa avled 11/1/2012 och vi var två bröstarvingar. Jag och en yngre bror, fast med olika mödrar. Pappa var skild sedan länge med båda våra mödrar.min yngre bror avled 2015 07 20. Men han har en bror som har samma mor som min yngre döda halvbror men har inget släktskap med pappa eller mig. Jag och denna halvbror till min bror har ett arv efter våran

Döda halvbror.Nu till frågan, har han rätt att ha del och ärva i min pappas dödsbo? Förutom den del som min döda bror har rätt till, dvs 50% av pappas tillgångar på dödsdagen. (Minus de kostnader som upkommit) Denna person tycker att det det finns värden i pappas dödsbo som har ökat och vill ha del av.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att eran gemensamma bror är avliden träder den gemensamma broderns halvbror i eran gemensamma avlidne brors ställe. Detta innebär att den avlidne broderns halvbror får ta del av värdet som finns i dödsboet på skiftesdagen.

Det är lite tokigt att tala om "värden", för egentligen handlar det om att man har en andel i dödsboet. Andelen är ju fortfarande densamma, oavsett om man tittar på dödsdagen eller på skiftesdagen. Däremot skiftar summan beroende på vilken dag man räknar på eftersom att dödsboet kan ha ökat eller minskat i värde - men andelen är alltid densamma och det är en andel man har i dödsboet. Jag vet inte om mitt svar blev ännu mer besvärlig än din fråga nu när jag försöker förklara skillnaden mellan värde, andel och summa. Det är dock viktigt att förstå skillnaden, för då blir det lättare att förstå varför utgången blir som den blir.

I och med att du har lagt till att du vill ha ett uppföljande telefonsamtal kommer vi kunna prata vidare om detta och du kommer ha möjlighet att ställa kompletterande frågor till mig. Jag tänker att jag ringer upp dig nu på fredag den 17:e november, klockan 11:00. Om tiden inte skulle passa får du gärna maila mig på ni.dekeiser@lawline.se så ser vi till att boka in en annan tid!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare