Radera inspelningar på mobil utgör dataintrång

Jag är i en pågående separation och har i syfte för att kunna försvara mig vid ev tvist gällande våra barn spelat in våra samtal om ord skulle stå mot ord. Jag starka misstankar och idicider på att mitt ex har varit inne i min mobiltelefon och raderat inspelningarna. Hon har erkänt att hon vart inne i mobilen och fått veta om inspelningarna samtidigt som filerna försvann. Är det lagligt att gå in i någon annas telefon och ta bort filer på det viset utan medgivande av mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att gå in på någons mobil och radera information utan tillåtelse kan utgöra dataintrång. Dataintrång regleras i 4 kap. 9 c § i brottsbalken. Där anges att "den som olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år."

Med "uppgift som är avsedd för automatiserad behandling" menas enligt förarbetena en uppgift som är fixerad på någon form av datamedium och som alltså antingen finns i eller kan matas in i en datamaskin. De inspelningar du har haft på mobilen är av denna typ, vilket innebär att paragrafen blir tillämplig. Att radera dessa utan din tillåtelse utgör därför dataintrång och är olagligt, med straff upp till två års fängelse.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare