Räcker det att göra egendom till enskild egendom för att särkullbarn ska ärva egendomen?

Hej!

Vi ska gifta oss. Vi kommer dock bo på skilda adresser.

Vi har endast särkullsbarn.

Vi skriver ett äktenskapsförord där var och ens boende är enskild egendom. Det räcker väl för att den enes boende ska ärvas endast av dennes barn vid ev. dödsfall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar lite om bodelning, vad som ska ingå och inte ingå samt vad som krävs för att bara vissa ska ärv en specifik egendom. Detta regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB).

Eftersom du och din maka/make har skrivit ett äktenskapsförord där bostäderna bli enskild egendom kommer boendet klassificeras som enskild egendom vid bodelningen och inte som giftorättsgods (7 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att bostäderna inte ska ingå i bodelningen och därmed inte hälften delas mellan makarna (10 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB).

Det i säg innebär att din bostad i sin helhet kommer att tillfalla dig och din makes/makas bostad i sin helhet kommer att tillfalla din make/maka. Bostäderna kommer då att ingå i din respektive din make/makas kvarlåtenskap i sin helhet när ni dör.

Kvarlåtenskapen ska sedan fördelas på dina arvingar när du dör (dina barn) och din makes/makas arvingar om din make/maka dör (din makes/makas barn). Eftersom ni bara har särkullbarn kommer barnen att ärva allt eftersom den efterlevande maken/makan bara ärver med fri förfoganderätt framför gemensamma barn. Barnen har även rätt att få ut sitt arv av sin förälder direkt. (2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § ÄB).

Dina barn kommer därför ha rätt till hela din kvarlåtenskap där din bostad ingår i sin helhet. Tvärt om, om din make/maka dör först, då kommer din maka/makes barn att ärva hela din makes/makas kvarlåtenskap där dennes bostad ingår i sin helhet.

Så för att besvara din fråga. Ja, det räcker att skriva ett äktenskapsförord som säger att bostäderna är enskild egendom för att bara särkullbarnen ska ärva hela bostaden. Bostäderna kommer då inte ingå i bodelningen och tillfalla respektive make/maka och dennes barn.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare