FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/09/2015

Punkt i belastningsregistret

Hej!

Jag har nyligen fyllt 18 år och jag försöker nu ta mig in i arbetslivet.

Men det är en sak som oroar mig, i augusti månad blev jag tagen för snatteri. jag hade snattat för runt 80 kr och jag fick dags böter för det plus en anmärkning belastningsregistret. de sa att den skulle sätta kvar i 5 år. jag har inte blivit straffad någon gång senare eller tidigare. detta borde vara enda i mitt belastningsregister. men många arbetsgivare verkar kräva att man visar upp sitt belastningsregister. Jag är så orolig att jag ska bli nekad ett jobb för något så dumt som jag gjorde... Är det någon som vet hur arbetsgivarna ser på snatteri? Jag tänker söka jobb. får jag inte jobba tills när 5 år ska bli klar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att det kommer finnas en anmärkning i belastningsregistret för ditt brott i 5 år, efter detta tas uppgiften bort. Hur en arbetsgivare ser på din punkt i belastningsregistret är förstås omöjligt att svara på. Snatteri är ett relativt ringa brott men beroende på vilken bransch du söker jobb i kan uppfattningen variera. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig för att inte kunna söka och få jobb. Många arbetsgivare begär inte att den arbetssökande ska visa upp något utdrag och om du ändå blir ombedd att visa upp ditt belastningsregister behöver snatteriet inte nödvändigtvis innebära att du inte får jobbet.

Lycka till.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare