Publicering av känsligt fotografi utan samtycke här om

Hej!

Jag har haft en kortare relation med en man. En tid efter att vi gjort slut fick jag reda på att han tidigare fotat mig naken när jag sover. Dessa bilder har han, tillsammans med en vanlig ansiktsbild, lagt ut på någon sida på nätet där par söker par för sexuella lekar. Han har där även chattat med personer och utgett sig för att vara jag som skriver. Anmälan till polis är gjord. Jag har endel bevis så som skärmdump på bilder samt bild på en chatt han hade med en annan person. Har även hans erkännande på sms, att han gjort detta mot mig. Borde sannolikheten vara stor att han "åker dit" för detta? Isf vilket straff kan det handla om? Vad är ett rimligt skadestånd i detta fall? Känner mig oerhört kränkt och förnedrad.

Lawline svarar

Hej!

Jag tar för givet att DU är myndig och att det därför inte kan vara fråga om barnpornografibrott. Att fotografera någon mot dennes vilja och att sedan publicera fotografiet kan utgöra flera olika brott. Det skulle till exempel kunna utgöra förtal eller grovt förtal, 5:1 och 5:2 brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700).

Ett förtal kan bland annat innefatta just denna situation, att publicera t.ex. ett fotografi som är ägnat att skada den fotograferades anseende hos andra. Det finns dock inget krav om att utsatte rent faktiskt har skadats, utan det är publiceringens syfte som avgör ifall det föreligger brott eller inte. Det är just detta som skiljer förtal och grovt förtal åt, ifall den utsatte faktiskt skadats av publiceringen, t.ex. genom att bilderna fått stor spridning. I detta fall - då bilderna publicerats på internet kan det i allra högsta grad bli fråga om grovt förtal. Så bedömde även högsta domstolen - att grovt förtal förekommer då publicering av sådant känsligt material publiceras på internet. Högsta domstolens synsätt framkommer i en dom från tidigare i år, då en ung man publicerat en video då han och flickvännen hade samlag. Jag bifogar det rättsfallet så kan du läsa mer om du vill! (http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2015/2015-03-16%20T%205670-13%20Dom.pdf).

Gällande bevisningen handlar det vid en straffprocess om att brottet ska vara mer eller mindre helt klarlagt för att fällande dom ska utgå. I ditt fall tycker jag det låter som att det finns mycket bevisning som talar för ett begånget brott. Därför tror JAG att en fällande dom mycket väl kan komma att föreligga.

Gällande skadestånd och dess omfattning är det svårt att uttala sig om eftersom det är en bedömning från fall till fall. I domen jag bifogade fick brottsoffret skadestånd om 76 000 kr.

Hoppas att det löser sig för dig och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare