Publicering av bild i reklam (utan samtycke)

Hej,

Jag och min kompis blev fotograferade på en välkänd restaurang i smyg utan vårat samtycke. Restaurangen har sedan använt denna bild på facebook. Syftet är att göra reklam för nyårsmiddag och firande. Har dem rätt till det? Om inte, vilken sorts ersättning kan vi kräva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så kan man konstatera att det är okej att ta bilder, utan att fråga om lov, på allmän plats, men däremot inte i hemlighet i privata miljöer som t.ex. omklädningsrum (4 kap. 6a § BrB). Men eftersom ni blev fotograferade på en restaurang så täcks inte fotograferingen i sig av något förbud.

Däremot kan det ändå vara så att det finns vissa begränsningar vad gäller publicering/spridning. Enligt lag om namn och bild i reklam så måste man inhämta samtycke från den/de fotograferade innan man publicerar bilder på någon i reklamsyfte (1 §). ”Reklam” i det här sammanhanget är ett ganska vidsträckt begrepp. Att använda en bild på ett företags facebook-sida kan definitivt anses vara reklam.

När det kommer till din andra fråga, angående ersättningen så är svaret att ja det finns viss möjlighet att kräva ersättning då man får sin bild/namn publicerat utan samtycke, detta framgår av lagens 3 §. Sker användandet (utan samtycke) uppsåtligen eller av oaktsamhet, ska ersättning utgå också för annan skada. Vid bedömande om och i vad mån sådan skada har uppstått tas hänsyn även till lidande och andra omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare