FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 03/03/2018

Provocerade uppsägningar m.m.

Hej

Jag heter X jobbar på SMVK Statens Museer För Världskultur som Fastighet och Säkerhet jag har nu fått nya chefer som försöker enligt mig att säga upp mig genom att Förtala, Mobba, hota, förnedra, byta arbete osv. mig

Men jag är inte ensam att bli behandlad på detta sätt alla som har jobbat länge är hotade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler som är intressanta för din situation finns i lagen om anställningsskydd (hädanefter förkortad LAS).

Jag utgår från att du har en tillsvidare-anställningen, vilket är det vanliga, Sådan anställning kan sägas upp för att upphöra att gälla (4 § LAS). Arbetstagaren kan säga upp sig utan grund (d.v.s. utan att behöva ange skäl). En arbetsgivare måste dock ha saklig grund för att säga upp en anställd (se 7§ LAS). Det blir därför viktigt att veta vem det är som säger upp anställningen, arbetstagaren eller arbetsgivaren. En uppsägning från arbetstagarens sida kan under särskilda omständigheter vara att betrakta som en uppsägning från arbetsgivarens sida. Detta kallas provocerade uppsägningar. Så kan vara fallet om arbetstagarens åtgärd har föranletts av arbetsgivaren och denne därvid handlat på ett sätt som inte överensstämmer med god sed på arbetsmarknaden eller som annars måste anses otillbörligt. Det krävs inte ett direkt syfte hos arbetsgivaren att förmå arbetstagaren att lämna sin anställning utan det är tillräckligt att arbetsgivaren insett att han genom sitt handlande framkallat en svår situation för arbetstagaren och därmed en risk för att arbetstagaren lämnar sin anställning för gott.

Om du nu väljer att säga upp dig kan det således vara så att det egentligen ska anses att din arbetsgivare har sagt upp dig utan grund. Eftersom din arbetsgivare då brutit mot LAS kan du ha rätt till ersättning för den skada som uppstår genom uppsägningen samt för den kränkning som lagbrottet innebär (38 § LAS).

Om du är ansluten till facket rekommenderar jag starkt att du kontaktar de så att de kan hjälpa dig. Jag vill också upplysa att du kan anmäla till diskrimineringsombudsmannen (DO) om du anser att diskriminering förekommer på din arbetsplats.

Jag kommer att ringa dig på måndag d 5 mars kl. 20.00 för din telefonuppföljning. Passar denna tid ej är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline,se

Lawline RådgivareRådgivare