Prövoanställning

Hej! Vi har en nyanställd person som har en 6 månaders provantställning. Personen hann inte börja jobba själv innan han/hon blev sjukskriven. Har nu börjat jobba 25% ska sen sakta gå upp till 75% och sedan förhoppningsvis 100% till början av hösten, MEN, då har nästan hela provanställningstiden (6 mån.) gått och jag känner inte att vi har fått chansen att se om personen passar för - och klarar av jobbet. Vad är det för regler som gäller i ett fall som detta? Tack för svar på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Provanställningar regleras i lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80 - se särskilt lagens 6 §). Enligt denna anställningsform kan du som arbetsgivare anställa en person på prov i högst 6 månader för att utvärdera huruvida denne klarar av att arbeta hos dig. Efter att 6 månader gått måste arbetsgivaren ta ställning till om arbetstagaren ska erbjudas behålla sin tjänst eller inte. Beslutar arbetsgivaren att inte erbjuda arbetstagaren fortsatt anställning ska arbetstagaren underrättas om detta senast då tiden för provanställningen löper ut. Någon laglig prövning av arbetsgivarens beslut i frågan kan inte göras enligt lagen med undantaget om beslutet fattats på diskriminerande grunder.

Det går alltså inte att förlänga en provanställning på grund av arbetstagarens sjukdomar under prövotiden för att möjliggöra ytterligare prövning.

Robin HenningsonRådgivare