FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/11/2013

Prövningstillstånd i kammarrätt

Hej Jag har fått mitt körkort indragen efter att ha färdats på E4 medelhastighet 161km/tim högs tillåtna hastighet var 110km/tim, jag blev uppmätt med polis pilot av en civilbil som följde mig i 6,5km . Jag jobbar som säljare och är behov av mitt körkort och har fått reda av min arbetsgivare att jag kommer att bli permitterad utan lön då jag inte kan utföra mitt arbete vilket jag har påtalat till trasportstyrelsen, jag har även skickat in ett intyg som jag fick av min arbetsgivare. Dem sänkte min spärrtid från 4 månader till 3 månader, dem får max sänka med en månad enligt handläggaren. Jag överklagade till Förvaltningsrätten att jag ville att dem skulle ge tillbaka mitt körkort och ge mig en varning eller att sänka spärrtiden men dem avslog min överklagan. Min fråga är jag kan överklaga till Kammarrätten men hur stor sannolikhet är det att dem kommer att ge en annan bedömning?? Kommer jag att riskera något om överklaga så det blir till min nackdel med t.ex. lägre spärrtid eller liknande?? MVH

Lawline svarar

Hej,

I andra mål än skattemål och mål om vård av unga, missbrukare och psykiskt sjuka krävs prövningstillstånd för att kammarrätten ska ta upp ett överklagande. Prövningstillstånd beviljas om det finns anledning att ändra förvaltningsrättens beslut, om rättens avgörande behövs för att ge ledning för hur liknande fall ska bedömas (så kallat prejudikat) eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Med anledning av de höga kraven som ställs på din typ av ärenden kommer kammarrätten med största sannolikhet inte att meddela prövningstillstånd för ditt ärende.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare