FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2014

Provjobba utan lön

Om ett företag säger ex. om du 'utbildar' dig hos oss genom att jobba gratis i fyra månader kommer vi kanske att erbjuda dig ett jobb, är det ett rimligt erbjudande? Det känns som det är väldigt enkelt att sätta i system att få månaders gratisjobb och sedan börja om med någon ny. Är ett sådant upplägg ok regelmässigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga behandlar problemet kring om det är ok att erbjuda jobb utan betalt under viss tid för att sedan låta arbetsgivaren bestämma huruvida arbetet ska övergå till avlönat arbete eller inte.

Det viktigaste är vad som avtalats. Ingår exempelvis du ett avtal med någon om något som liknar ovanstående resonemang är du som huvudregel bunden av avtalet. En arbetsgivare kan dock vara bunden av kollektivavtal vilket skulle strama åt möjligheten att ingå sådana avtal med nyanställda. En annan situation kan vara att avtalsinnehållet skulle vara så pass oskäligt, att det skulle vara möjligt att jämka avtalet i enlighet med 36 § AvtL.

Oavsett innehåll råder jag dig ändå till viss försiktighet innan du träder in i ett sådant avtal och det kanske kan vara på sin plats att rådfråga en riktig jurist till och med. Hoppas svaret hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare