Provjobb utan ersättning

Hej!

Jag har fyra års erfarenhet av jobb i butik och probjobbade för några veckor sedan i 2h i en klädbutik. Jag fick inte jobbet och undrar om jag nu har rätt till att kräva betalning för de två timmarna?

Lawline svarar

Hej, och välkommen till Lawline.

En arbetsgivare som låter dig jobba utan lön gör fel. Om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen är det förmodligen ett brott mot avtalet att inte ge lön för arbetad tid. Om du är medlem i en arbetstagarorganisation - ta kontakt med den. Även om du inte är medlem kan du höra av dig till den arbetstagarorganisation som eventuellt har avtal med arbetsgivaren, om inte annat så för att sätta press på din arbetsgivare.

I övrigt är det svårt att hävda sin rätt när man provjobbat utan lön. Det saknas uttryckliga lagregler i stil med "den som arbetar ska få lön". Avgörande för utkrävandet av eventuell lön är vad du och din arbetsgivare kom överens om vid "anställningen". Saknas skriftligt avtal är bevissvårigheterna uppenbara, och bevisbördan kommer att ligga på dig. Har ni inte berört saken är det inte omöjligt att du med stöd av allmänna förutsättningsresonemang (vad du som arbetstagare har rätt att förvänta dig och vad arbetsgivaren borde ha insett om dessa förväntningar - dvs att du ska ha lön) skulle kunna kräva in en lön efter talan vid domstol. Rör det sig endast om två timmar kommer du dock förmodligen behöva betala mer i avgift än vad du kan kräva ut av din arbetsgivare.

Sammanfattningsvis är alltså tyvärr det bästa rådet jag kan ge dig att du vänder dig till en eventuell kollektivansluten arbetsgivarorganisation. I fortsättningen - provjobba aldrig utan kräv på förhand skriftligt avtal om lön.

Lawline RådgivareRådgivare