FrågaARBETSRÄTT29/06/2014

Provanställnings upphörande och semesterersättning

Hej Måste inte en arbetsgivare

1. Skriftligen senast 2 veckor innan en provanställning går ut informera om provanställningen fortsätter eller inte? Gör de inte det så övergår det automatiskt till en tsv anställning samt det blir skadeståndsskyldiga för att ha missat tiden.

2. Betala ut sem. ersättning för de dgr man jobbat in. Tex börjar man i feb 2014 så har man jobbat in ett antal dgr man då skall få betalt för till sommarsem 2014.

MVH

Ulph

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

1. Det stämmer som du skriver, och lagstöd för detta finner du i 6 § i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Bryter man som arbetsgivare mot nämnda regel kan denne bli skadeståndsskyldig enligt 38 § LAS.

2. Den period där man arbetar in semesterdagar löper från den 1 april ett år till 31 mars påföljande år, se 3 § i semesterlagen. Således har man i ditt givna exempel två månaders berättigad semesterersättning som senast skall betalas ut en månad efter semesterårets slut, se 26 § 2 st SemesterL.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare