Provanställnings övergång till Tillsvidareanställning

min vän i anställningsavtal - anställningsfrom har: timmanställning tillsvidare/behövsanställnng Provsanställning tom 2014 04 30 och i uppsägningstid: en månads ömsesidig uppsägningstid. Enl LAS är uppsägningstiden beroende på anställingstid - se vidare i § 11. Hon hade inte fått någon uppsägning och har inte heller sagt upp sig själv så jag tokade det så : ingen besked från arbetsgivare att provanställning inte ska fortsätta, ingen besked från henne att hon vill avsluta anställning, betyder enl LAS att hennes provanställning övergår till en tillsvidareanställning rätt eller fel ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

Regler om provanställning finns i 6 § LAS (här). Av nämnda paragrafs andra stycke följer att om arbetsgivaren inte säger upp provanställningen övergår den per automatik i en tillsvidareanställning.

Det stämmer som du säger. Anställningen har övergått i en tillsvidare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare