Provanställning - omvandlad till tillsvidareanställning?

Hej!

Jag har varit anställd som tjänsteman inom Restaurant verksamhet. Vid anställningsavtal hade jag en provanställning under perioden 17/3-17/5, alltså 2 månader. Vid ett möte 1 vecka innan provanställningens slut diskuterade arbetsgivaren att e,v förlänga provanställningen, men ingen överenskommelse gjordes. Den 30/5 alltså ca 2 veckor efter anställningen gått över till fastanställning fick jag ett nytt avtal från arbetsgivaren med en ny provanställning. Får man göra så? Vad gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En arbetsgivare får som huvudregel träffa flera avtal om tidsbegränsade provanställningar med en och samma arbetstagare under förutsättning att den sammanlagda prövotiden är högst 6 månader enligt 4 och 6 §§ lagen om anställningsskydd (LAS).

Vidare måste arbetsgivaren meddela arbetstagaren innan provanställningens utgång om denne vill att anställningen ska fortsätta efter prövotiden löpt ut. Underlåter arbetsgivaren att meddela om detta så övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning enligt 6§ LAS. Då det inte verkar som att ni har kommit överens om eller att arbetsgivaren har gett ett klart besked om att den första provanställningen skulle ha upphört så bör provanställningen ha omvandlats till en tillsvidareanställning. Till följd av detta behöver du inte ingå en provanställning då du redan har en tillsvidareanställning.

Något som kan vara värt att påpeka är att reglerna om provanställningar i LAS kan åsidosättas genom kollektivavtal, så jag skulle även råda dig att kolla upp om det finns något tillämpligt kollektivavtal som reglerar provanställningar. Jag vill även rekommendera dig att först prata med din arbetsgivare om situationen. Tala även med facket (om du är med i det) på arbetsplatsen så att du kan få stöd.

Bestämmelserna i LAS hittar du här

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare