FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/12/2015

Provanställning med konkurrensklausul

Hejsan,

jag har just nu en provanställning som jag inte vill fortsätta, jag kommer att säga upp mig innan provanställningen går över till en tillsvidareanställning. Dock står det i mitt avtal att om jag själv väljer att säga upp mig träder en konkurrensklausul in som gäller i 6 månader, vilket innebär att jag ej får arbeta med konkurrerande verksamhet. Jag är koordinator och är varken chef eller har personalansvar. Är det verkligen rimligt att om jag väljer att säga upp mig under min provanställning, omfattas av denna konkurrensklausul?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Det är tillåtet att avtala om konkurrensklausuler i olika anställningsavtal men rimligheten av konkurrensklausuler vid provanställning kan diskuteras. Du kan eventuellt argumentera att konkurrensklausulen är oskälig och därmed ogiltig enligt 38§ Avtalslagen på grund av den korta anställningstiden samt att anställningsformen är osäker innan den övergått till en tillsvidareanställning.

Du bör ta reda på om det är tänkt att konkurrensklausulen ska gälla först när din provanställning har övergått till en tillsvidareanställning eller redan när provanställningen upphör. Om konkurrensklausulen ska gälla så bör du även få ekonomisk kompensation från din nuvarande arbetsplats under de 6 månaderna som den är i verkan.

Tveka inte att kontakta oss om du behöver ytterligare arbetsrättslig rådgivning!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare