Protokoll från årsstämma/möte.

Om jag har ett år kvar tex. på mandatperioden i förtroende ställning och protokollet från årsmötet ska skrivas, heter det då vald på 1 år. eller heter det omvald tom. tex 2019 ?

Lawline svarar

Hej.

Jag kommer nedan beskriva hur protokoll fungerar och hur dessa ska utformas. Kort svart finns längst ner.

Att skriva protokoll:

Det finns inte riktigt några juridiska regler om hur ett protokoll ska skrivas ordagrant. De regler som finns handlar inte om hur ett protokoll skrivs utan mer när och varför protokoll finns och ska skrivas.

Grundidén med ett protokoll är att man ska kunna gå tillbaka och kolla på vad som sades och vad man kom fram till på ett visst möte. Det innebär att så länge man är tydlig med vad som skrivs och att alla kommer överens om vad som ska stå i protokollet borde det vara lugnt. De regler som kan finnas om hur ett protokoll ska utformas är av sedvänja eller branschpraxis. Alltså hur man brukar utforma protokollen och hur protokollen skrivs.

Felaktigt utformade protokoll:

Det finns ingen riktig sanktion mot felformulering i protokoll bortsett från om man begår uppsåtligt brott. T.ex. att man ändrar avtalat arvode till styrelse eller liknande. Något som kan hända är att man via företagsinterna eller föreningsinterna regler kan bli ersättningsskyldig. Sedan kan man behöva justera protokollet i efterhand.

Svar:

Det finns inga riktiga regler runt protokoll. Det viktiga är att protokollet stämmer och att det går att utläsa vad som sades och vad man kom fram till. Om det är osäkert hur något ska formuleras är ett tips att kolla på äldre protokoll och kolla hur de gjort.

Hoppas att du fick ett svar på din fråga. Om du behöver mer juridisk rådgivning är du varmt välkommen att höra av dig till Lawlines för snabb och bra rådgivning.

Mvh/Henrik Berg

Henrik BergRådgivare