Prostitution?

Hej det är så att jag har en fråga har tänkt på detta jätte länge men ingen kan svara på frågan , om en kvinna flyttar till en lägenhet och hon har har många sexpartners och grannarna runt omkring börjar undra varför det alltid kommer många män dit och dom hör höga ljud från samlag. Det slutar med att grannarna ringer polisen för att dom tror att det rör sig om prostitution , hur kan polisen ta an sig detta ? Hur kan dom säga " ja detta är prostitution " eller kanske det bara är en kvinna som älskar att ha många sexpartners , för jag ser det som så här att det är ju ganska förnedrande om polisen anklagar kvinnan för prostitution ?

Hade gärna behövt ett svar på detta så tack på förhand Mvh michelle

Lawline svarar

Hej!

Att ha många sexpartners är inget brott. Däremot är det enligt svensk lag förbjudet att köpa sexuella tjänster enligt 6:11 Brottsbalken. Det är alltså straffbelagt att köpa sexuella tjänster – dock inte att sälja dem.

Om grannar skulle larma polisen om misstänkt prostitution så blir det en fråga om bevisning. Om polisen inte kan bevisa prostitution så finns det troligtvis inget olagligt med de sexuella handlingarna. Om polisen kan bevisa att det som kvinnan och männen utför är att likna vid prostitution (dvs att en part utför sexuella handling mot ersättning i form av pengar eller annat) så genomför alltså den betalande parten en olaglig handling. Denna handling medför straff i Sverige.

För kvinnan är det inte tillåtet att störa sina grannar i vilken utsträckning som helst. I 12 kap Jordabalken finns ”hyreslagen”. Störande grannar regleras i 25§. Där stadgas det att en hyresgäst ska se till att de som bor i hans/hennes omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Är det en bostadsrätt som kvinnan har så är hon skyldig att se till att hon eller de som är på besök hos henne inte utsätter omgivningen för störningar. De kan även ta kontakt med styrelsen.

Om störningarna är allvarliga och fortsätter trots att grannar och styrelse klagat så kan föreningen säga upp den som stör till avflyttning.

Linn Kanter PergamentRådgivare