FrågaARBETSRÄTTSjuk 13/03/2014

Procentuell karensdag vid sjukskrivning

Hej! Undrar om det står något i LAS gällande följande: En arbetstagare är schemalagd på timanställning ( i detta fall 7 tim/dag.) Arbetstagaren har vid flera tillfällen gått hem 1 timma innan slutet på dagen och hävdar att detta är karenstimma (dvs 1 timma karens och därefter varit hemma 3-4 dagar och fått 80 procent lön.) Jag har hittills gjort enligt ovanstående men tycker det låter jättekonstigt, plus att det kostar företaget jättemycket pengar i längden. Vi har INTE kollektivavtal, så jag undrar om det är reglerat i LAS eller om jag kan dra av en timma på dagen arbetstagaren går hem, och därefter karensdag nästa dag? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Alexandra

Lawline svarar

Hej!

Det står inget i lagen om anställningsskydd (LAS) om hur sjukskrivningar regleras. LAS handlar främst om hur en arbetstagare kan sägas upp från arbetsplatsen och hur det hanteras. Däremot reglerar lagen om sjuklön hur en sjukskrivning ska gå till. I 6 § 1st. 1 p. står det att det inte utgår någon lön för den första sjukdagen, alltså karensdagen. Lagen tar inte upp något om en procentuell karens som din arbetstagare påstår att det gör. Procentuella karenser är oftast reglerade i kollektivavtal eller i en policy på arbetsplatsen, men eftersom ni inte har ett kollektivavtal, eller en sådan policy såvitt jag förstår det, så gäller inte de reglerna hos er. Däremot har ni tillåtit detta och på så sätt samtyckt till förfarandet och det kan tänkas att det kan ses som ett konkludent avtal, mellan er och arbetstagaren, som numera har blivit en norm på arbetsplatsen.

Om en arbetstagare ofta är sjuk kan arbetsgivaren i särskilda fall begära att arbetstagaren tar med ett läkarintyg för att bekräfta sjukdomen från och med den första sjukdagen, ett så kallat förstadagsintyg, se 10a § lagen om sjuklön. I normala fall begärs bara ett sådant läkarintyg efter den sjunde sjukdagen, men vid som sagt upprepade sjukdomsfall kan det bli aktuellt även vid tidigare tillfällen.

Sammanfattningsvis reglerar varken LAS eller lag om sjuklön hur man fastställer en procentuell karensperiod, det bestäms lokalt genom kollektivavtal eller genom en policy på arbetsplatsen. Vid upprepade sjukskrivningar kan arbetsgivaren begära att arbetstagaren bekräftar sin sjukskrivning genom ett så kallat förstadagsintyg som arbetstagaren inhämtar hos läkare redan vid första sjukdagen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare