FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/08/2015

Problem med granne - vad göra?

Min granne på balkongen 2 våningar upp kissar på min uteplats från sin balkong. Jag har sett honom begå handling men känns fel att skaffa mer bevis (film/bild). Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det framgår inte i din fråga huruvida du bor, om det är i en hyresrätt eller i en bostadsrätt, men när man bor i flerfamiljshus måste man acceptera ljud och andra störningar som hör till ett normalt liv. Att någon kissar på din uteplats är dock inte en störning som ska tolereras. Detta är ett oacceptabelt beteende som du absolut inte ska behöva leva med.

Eftersom du vet vem det är som kissar på din uteplats råder jag dig först och främst att tala med den här personen. Tala om för grannen att det är ett oacceptabelt beteende och att det omedelbart ska upphöra. Om det mot förmodan inte sker någon förbättring råder jag dig att kontakta hyresvärden eller bostadsföreningen, beroende på din boendeform, och förklara din situation. Då ska värden/föreningen tillställa den boende en skriftlig varning om att omedelbart upphöra med beteendet. Om grannen trots skriftliga varningar inte ändrar på sitt beteende kan Hyresnämnden eller Socialnämnden kontaktas som därmed tar beslut i frågan. Kontakt med nämnderna behöver inte alltid göras, såvida det inte är tal om en bostadsrätt, utan hyresvärden/bostadsföreningen kan självklart på eget bevåg avhysa den störande grannen från sin lägenhet om förändring inte sker.

Vid rättsliga tvister krävs alltid bevisning, en ganska omfattande sådan för att nå framgång. Det kan handla om förhör med grannar, loggbok över störningar som förekommit och så vidare. Dessvärre är bevisningen ofta ett återkommande problem i störningsärenden eftersom det oftast uppfattas som obehagligt att vittna mot sina grannar exempelvis. Bevisning är som sagt en viktig detalj men att smygfotografera andra människor ska helst undvikas.

Jag önskar dig stort lycka till med ärendet för sådant här beteende ska du inte behöva leva med! Det är din uteplats och grannen ska visa både dig och övriga boende i huset respekt.

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare