Problem med avlopp i fastighet, dolt fel?

Jag har skrivit på och betalat handpenning på en fasighet som jag fått veta har krångel med avloppet. Den xx jan måste jag fullfölj köpet eller begå avtalsbrott. Jag fick på omvägar höra att huset har problem med avloppet.

Jag har kontaktat en advokat som inte kommer någon vart med säljarna. Säljarna säger bara att men får räkna med att gamla hus har gamla avlopp.

Säljarna visste det här men sa inget vid försäljningen. De har nu sagt att man måste att spola med högtryckstvätt innifån huset i förebyggande syfte. Jag är inte säker på vad det förebygger. De säger ett par gånger om året.

xx spolar i gatan varje månad och ibland får de ringas ut extra. Säljarna har sagt att det luktar då.

Säljarna har halat ut på tiden genom att inte svara min advokat när han skrivit och sagt att jag inte vill ha huset längre, men de vägrar också att gå ner i pris för det här med avloppet.

Säljarna ger inte med sig en enda krona och jag vill inte ha det här huset. vad ska jag ta mig till. Så här vill jag inte ha det. Har jag några rättigheter och måste jag fullföja köpet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Du som köpare får inte åberopa sådana fel som du borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten (4 kap. 19 a § jordabalken). Din undersökningsplikt är väldigt långtgående och omfattar i princip alla åtkomliga utrymmen i fastigheten. Du förväntas t.ex. krypa under svåråtkomliga utrymmen men förväntas inte göra ingrepp i byggnad och mark och inte heller att riva ner väggar, ta bort tapeter, bjälkar eller golv. Lugnande och specifika besked från säljaren om fastighetens skick minskar omfattningen av din undersökningsplikt medan varningssignaler ökar den.

Det förväntas alltså, generellt sett, av en köpare att undersöka vattenanläggningar såsom avlopp. Om överlåtelsen avser en äldre fastighet får man som köpare räkna med att större risk för fel föreligger och att undersökningsplikten därför skärps. Ju äldre fastigheten eller ju sämre skick fastigheten är i, desto mer måste man som köpare undersöka fastigheten för att i ett senare skede kunna göra gällande dolda fel. Huruvida du har uppfyllt din undersökningsplikt beror på de enskilda omständigheterna vid just denna överlåtelse. För att göra en mer utförlig bedömning behöver vi gå igenom hela ditt case.

Om vi utgår från att du har gjort vad som förväntas av en köpare i din position, betraktas det bristande avloppet som ett dolt fel. Ett sådant fel kan göras gällande mot säljaren under förutsättning att en reklamation har gjorts i skälig tid efter det att felet upptäcktes.

Jag kan, baserat på informationen du har angett, inte rekommendera om du bör tillträda fastigheten eller inte. Jag hoppas att utredningen ovan bidrar till ditt beslutsunderlag. Om du funderar på att inte betala köpeskillingen och i stället göra gällande fel i fastigheten mot säljaren, är du välkommen att höra av dig till mig så kan vi diskutera eventuellt vidare arbete. Lawlines juristbyrå kan hjälpa dig upprätta kravbrev och företräda dig i rätten. Min mailadress är soroosh.parsa@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare