FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/09/2014

Privat pensionsförsäkring i bodelning

Bodelning vid äktenskapsskillnad - Privat pensionssparande

Hej! Hur hanteras privat pensionssparande vid bodelning i samband med skilsmässa? Min man och jag flyttade ihop 1989 och gifte oss 1994. Han menar att jag inte har anspråk på den delen han betalade in i sin pensionsförsäkring innan vi gifte oss. Stämmer det? Och hur räknar man exakt ut andelen i pensionssparandet som ingår i bodelningen? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt huvudregeln i äktenskapsbalken 10:1, som du kan hitta här, ska makarnas giftorättsegendom ingå. Det är all egendom som inte gjorts till enskild genom t.ex. äktenskapsförord eller som villkor i ett testamente, se ÄktB 7:1-3. Från huvudregeln finns sedan ett antal undantag. Enligt ÄktB 10:3 ska allmän pension och tjänstepension som inte är överlåtbar inte ingå i bodelningen. Privat pensionsförsäkring ska dock i sin helhet tas upp i bodelningen oavsett när inbetalningarna har skett. Den privata pensionsförsäkringen ska värderas till det återköpsvärde den hade vid det datum då er ansökan om skilsmässa inkom till rätten minus den latenta skatteskuld som försäkringen belastas av. Dvs. den förväntade skatten som kommer att betalas när försäkringen ger utdelning.

Det finns dock ett tillägg regeln som innebär att pensionsförsäkringen helt eller delvis ska undantas från bodelningen om det vore oskäligt med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållande och omständigheterna i övrigt om den ingick.Det tar sikte främst på den situation att den ena maken har allmän pension och tjänstepension medan den andra maken endast har privat pensionsförsäkring. I det fallet skulle den ena makens pension undantas men inte den andras, Hur mycket av den privata pensionen som i så fall ska undantas är svårt att säga, då det beror på många faktorer, men utgångspunkten borde vara att vardera make får undanta lika mycket pension.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare