FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2014

Prisavdrag vid båtköp.

Köpte en båt på distans som ej speglar den muntliga och skriftliga kommunikationen som kommuniserades mellan köpare och säljare. Har jag som köpare rätt att få kompensation för att objektet inte uppfyller det som säljaren påstod? Om det är möjligt hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar att förutsätta att Köplagen är tillämplig på köpet. Om objektet inte uppfyller vad som specificeras i avtalet, eller avviker från vad säljaren sagt är det fel på varan i köplagens mening. (Se Köplagen 18-19§§). Du som köpare har då ett antal möjligheter. Du kan till exempel kräva att felet avhjälps, få göra ett avdrag på köpesumman eller, om felet är riktigt allvarligt, häva köpet. (se Köplagen 34-35§§ och 37-39§§). Även skadestånd kan komma på fråga, även om det typiskt sett inte blir aktuellt i den här typen av köp.

En förutsättning för att kunna göra felet gällande är att du reklamerar, det vill säga meddelar säljaren om felet så snart som möjligt.

Om du ännu inte har betalat köpeskillingen fullt ut har du rätt att hålla inne så mycket av betalningen som till exempel prisavdraget motsvarar. (Köplagen 42§). Om det visar sig att du inte har rätt att göra prisavdrag, alternativt håller inne en alltför stor del av betalningen, gör du dig själv skyldigt till kontraktsbrott.

Om du redan har betalat och säljaren inte frivilligt betalar tillbaka det du har rätt till att få i prisavdrag får du i princip vända dig till domstol för att få rätt att få tillbaka det du har betalat.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare