Principen om condictio in debiti

Vår samfällighet har gjort en felaktig utbetalning till en mottagare som vi inte har affärer med. Orsaken är att det angavs ett pg-nr men skulle vara ett bg-nr. Mottagaren har inte återbetalat, jag ska... osv - förhalning. Ärendet är polisanmält. Han har även sagt till polis att han ska återbetala. Detta har pågått i flera månader. Hur är oddsen att få tillbaka våra pengar genom en stämning och åberopa condictio indebiti

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Principen om solutio indebiti (felaktig utbetalning) och condiction indebiti (krav för felaktig utbetalning) är idag en princip som gäller inom svensk rätt utan att den ha något uttryckligt lagstöd. Principen har växt fram genom praxis och juridisk doktrin.

Huvudregeln vid en felaktig utbetalning är att mottagaren har återbetalningsskyldighet för pengarna denne fått. Undantag från huvudregeln finns dock ex, att överföraren ville betala pengarna på grund av avtal men fordringen var preskriberad. I strikt mening var utbetalning då inte felaktig. En annan situation som är undantagen från huvudregeln är när mottagaren har inrättat sig efter utbetalningen i god tro, exempel på detta är att någon mottagit en för hög lön utan rätt till denna men omständigheterna gör att denne är i god tro.

Av din fråga framgår att inget av nämnda undantag är tillämpliga. Era chanser att få rätt vid en stämning kan jag inte med säkerhet uttala mig om men jag skulle bedöma dem som goda.

Hoppas du fått svar på din fråga

Lawline RådgivareRådgivare