Principalansvar för inhyrd personal i förhållande mellan avtalsparter

Hej! Vi hyr in personal från ett bemanningsföretag som hjälper oss med godstransporter till och från vårat lager under kvällstid. Nu har det hänt en olycka där en av de inhyrda killarna backade in i en av våra portar med lastbilen. Lastbilen ägs av oss likväl som fastigheten. Vem ska stå för skadan? Eller vems försäkringsbolag? Tacksam för svar! //Mvh Josefine

Lawline svarar

Hej Josefine,

Ansvarsfrågan i är i sådana här fall beroende vem som kontrollerat arbetstagaren. Har arbetstagaren lytt under kontroll hos kundföretaget är det kundföretaget som får stå för skadan. Om det istället har avtalats om arbetsuppgifter och det inte funnits "behov av detaljerade instruktioner för utförandet av arbetet eller en närmare kontroll av detta" (citat från högsta domstolen) ligger ansvaret med större sannolikhet hos bemanningsföretaget.

Gällande rätt bygger på rättsfallet NJA 1992 s. 21 som du hittar här: https://lagen.nu/dom/nja/1992s21

Thomas HefnerRådgivare