Presumtionen för samboförhållande p.g.a. adress

Hej igen

Tack för snabbt svar.

Komplettering till min fråga dat. 20180315.

Min f.d sambo är fortfarande och har hela tiden har varit folkbokförd på vår gemensamma fastighet även om han rent fysiskt inte bor kvar. Gör detta någon skillnad rent juridiskt i detta fall?

Vänligen

Lotta Ericson

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag känner inte till förutsättningarna i din tidigare fråga, men jag tror att jag kan svara på din nya fråga ändå!

Är man sambor så är sambolagen (SamboL) tillämplig. För att denna ska bli tillämplig så krävs att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL).

Ett samboförhållande anses upphöra i och med att samborna gifter sig, flyttar isär eller när någon av samborna avlider (2 § SamboL). Ett samboförhållande kan alltså upphöra dels om förutsättningarna i 1 § SamboL upphör (exempelvis att ni gör slut men fortfarande bor ihop som vänner), eller om förutsättningarna i 2 § SamboL är för handen (ni flyttar isär).

Flyttar en av parterna så tar samboförhållandet slut (2 § SamboL), upphör förhållandet innan utflytten så upphör samboförhållandet vid detta tillfälle (1 § SamboL). En annan sak är att det föreligger en presumtion om att ni fortfarande lever som sambor så länge ni är folkbokförda på samma adress. Det betyder att det är den part som vill hävda att samboförhållandet upphört (att sambolagen inte ska tillämpas) som har att bevisa att den andre parten faktiskt flyttat eller att man har gjort slut – och detta är naturligt någonting som kan vara väldigt svårt att bevisa. Lyckas man bevisa detta så är inte sambolagen längre tillämplig, annars föreligger en presumtion för dess tillämpning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare