Presumtion för förskott på arv

Hoppas ni kan hjälpa oss. Det är så att jag och min fru köpte ett hus av mina föräldrar för sju år sedan. Jag och mina syskon fick allihop erbjudandet att köpa huset för samma summa som våra föräldrar betalade för huset (alltså 300.000kr under rådande marknadsvärde). Nu när några år har gått så har värdet på vårt hur stigit riktigt ordentligt. Nu så säger min syster att den dagen våra föräldrar dör så ska husköpet och summan upp till rådande husvärde då huset köptes, räknas som förskott på arv. Mina föräldrar vill absolut inte att något vid husköpet ska räknas som förskott på arv. Hur går vi nu tillväga? kan vi upprätta ett avtal där detta framgår? tacksam för svar på vår fråga snarast

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förskott på arv finns i ärvdabalkens 6:e kapitel, som du kan hitta här. Enligt 6:1 ska gåvor en bröstarvinge får av arvlåtaren avräknas på arvingens arvslott om det inte på något sätt framgår att det inte varit arvlåtarens vilja. Det finns alltså en presumtion för att gåvan ska avräknas då det antas vara arvlåtarens vilja. Presumtionen kan brytas om arvlåtaren gett uttryck för att det INTE var dennes vilja att gåvan ska ses som ett förskott på arvet. Det kan ske genom testamente men också skriftligt eller muntligt, och det behöver inte ske vid gåvotillfället. Det ska dock inte vara möjligt för arvlåtaren att ändra sig till nackdel för arvtagaren om viljan att det inte skulle vara ett förskott framgick redan vid gåvotillfället.

Om det inte var dina föräldrars avsikt att huset skulle avräknas som ett förskott på arv ska det inte heller vara det. Tänk på att uppgifter som har betydelse för ett eventuellt förskott på arv ska tas upp på bouppteckningen,om någon dödsbodelägare begär det, se ÄB 20:5 tredje stycket. Då det finns en presumtion för att en gåva är ett förskott kan det vara värdefullt att ha en skriftlig handling som ger uttryck för arvlåtarens vilja ur bevishänseende, det kan anses bevisat även i annat fall men det förenklar bevisningen.

Jag vill till sist nämna två saker. För det första är det bara gåvor som ska avräknas som förskott. Vid blandade dispositioner, dvs. när det utgår någon form av motprestation, krävs det för att det ska anses vara en gåva att den är huvudsakligen av benefik karaktär. Vilket innebär att man får bedöma givarens avsikt att berika mottagaren, den benefika avsikten, och skillnaden mellan gåvans värde och motprestationen. Var marknadsvärdet på fastigheten nära de 300 000 kr som ni betalade vid gåvotillfället har var det inte en gåva som kan avräknas. För det andra ska förskott på arv som huvudregel värderas till värdet det hade vid gåvotillfället.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare