Preskritionsbrytande handling, beräkning av tid

Hej! Jag undrar vilket datum som gäller för preskription? Det gäller en faktura från först ett företag och sedan från inkasso. Båda fakturorna har bestridits.

Är det 3 år från sista inkassokravets förfallodatum som gäller eller är det från det datum (på dokumentet) då jag skriftligen bestrider det inkassokravet, eller är det datum då inkassoföretaget kvitterade ut mitt tillbakavisande som jag skickade med REK och därmed har kvitto på?

Tacksam för enkelt svar snarast då ärendet brådskar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln för preskription av fordringar är 10 år med undantag för fordringar mellan konsumenter och näringsidkare, då tiden är tre år. Preskriptionstiden börjar räknas från fordringens uppkomst alltså det datum då skulden mellan dig och företaget uppkom. Preskriptionstidens löpande kan omstartas genom att borgenären (företaget) vidtar en preskriprionsbrytande handling. Handlingen måste vara skriftlig och ha kommit gäldenären (dig) tillhanda. Det åligger företaget att visa att du fått handlingen.
Det borde vara så att preskriptionsavbrottet räknas från den dagen då du mottagit handlingen (inkassokravet)- från det datumet börjar alltså en ny period på tre år löpa. Om företaget kan bevisa vilken dag du fått del av handlingen gäller det datumet.
Det är dock tveksamt att företaget kan bevisa vilket datum du fått del av handlingen (som du fått den utdelad av posten), vad som däremot är enklare för dem att bevisa är datumet som du bestridit kravet på. Eftersom du skrivit ett datum på bestridandet har du ju fått del av handlingen senast det datumet, därför borde det vara från detta datum som preskriptionstiden börjar löpa igen.

Gällande lagstiftning är preskriptionslagen som du har https://lagen.nu/1981:130

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare