Preskriptionstid vid skuldebrev

Hej. Jag har som gäldenär ett eget skrivet skuldbrev till min borgenär. Det är skrivet 2010 och där det framgår att betalningen skulle ske under tre datum skrivna tillfällen under samma år. Betalningarna har ej skett och nu undrar jag om det för mig är försent att gå vidare med ärendet. Jag har kvar skuldbrevet men blev aldrig av att jag gick vidare pga orken. Finns det tider man måste hålla sig till för att gå vidare i ärendet när betalning ej skett.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att kräva sin gäldenär på betalning krävs att skuldebrevet inte är preskriberat. Att en skuld preskriberas innebär att du som fordringsägare inte längre kan få din skuld betald.

Enligt 2 § i preskriptionslagen som du hittar här: https://lagen.nu/1981:130 preskriberas normalt en fodran efter tio år, förutsatt att inget preskriptionsavbrott skett (se 5 §). Preskriptionsavbrott medför att preskriptionstiden förlängs. Ett avbrott kan bland annat ske genom att gäldenären erkänner skulden genom att exempelvis be om en amorteringsplan eller betala ränta, eller om du skickat ett krav eller en påminnelse till gäldenären.

Om ditt skuldebrev är gällande gentemot en konsument är preskriptionstiden i huvudregel tre år. Det gäller dock inte om det är ett löpande skuldbrev, som preskriberas först efter tio år. Det framgår inte av din fråga om ditt skuldebrev avser ett konsumentförhållande, men om så inte är fallet (eller om ditt skuldebrev är löpande eller om ett preskriptionsavbrott skett som förlängt din preskriptionstid) är det giltigt då huvudregeln i preskriptionslagen 2 § på tio år blir gällande.

Eftersom din gäldenär är sen med betalningen kan ränta bli aktuellt. Regler om detta finner du i räntelagen https://lagen.nu/1975:635. Räntelagen är dispositiv, vilket innebär att om ni avtalat om ränta måste du förhålla dig till det.Om du, eftersom du beskriver dig som gäldenär, har en motskuld kan en eventuell kvittning vara aktuellt. Se kap 2 18 § i Skuldebrevslagen som du hittar https://lagen.nu/1936:81.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare