Preskriptionstid vid fordring

Hejsan!

Min son har klarat körkortet i slutet av juni i år & han har fortfarande inte fått " slutfakturan " på de extra teorilektioner som han bokat hos körskolan , när preskriberas en sådan ?

Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid civilrättsliga fordringar för konsumenter, som exempelvis att man har en skuld till trafikskolan, gäller en preskriptionstid om 3 år om inget annat avtalats er emellan.

Vet ni inte hur stor skuld ni har till trafikskolan har ni rätt att kontakta den för att få en detaljerad beskrivning av vad den består av och vilka lektioner ni har kvar att betala och ni har lika så rätt att betala av skulden när som (innan trafikskolan skickar en faktura och den förfaller vill säga). Men att fordran skulle förfalla bara för att de inte skickat fakturan än och lektionerna var i juni i år, är inget du kan stödja dig på, tyvärr.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare