Preskriptionstid vid ersättning för ärr

Hej jag fick ett ärr under munnen som jag stört mig på en längre tid och känner av det men ej tagit tag i att söka försäkring! Detta hände när jag gick i årskurs 8! Jag är nu 22 år! Är det för sent för att söka ersättning ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Av den information du tilldelat mig framgår det inte vad som orsakat ärret, men genom att läsa nedanstående bör du få en uppfattning av vad som gäller:

Försäkring
Många försäkringsbolag ger ersättning för vanprydnad såsom ärr. För att få ersättning för vanprydnader som skett vid en olycka måste du ha en olycksfallsförsäkring. Du kan också få ersättning för ärr orsakade av en sjukdom (till exempel ärr pga. en operation), men då krävs det att du har en försäkring som täcker den sjukdomen du lider av. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av din vanprydnad. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.

Preskriptionstid
En skada bör anmälas så fort som möjligt. Har det gått tio år eller mer är det för sent att anmälan skada, rätten till ersättning är då nämligen preskriberad. Att ärendet är preskriberat betyder att du inte längre har rätt till ersättning därför att det gått för lång tid innan du anmälde skadan eller framställde ditt krav. Ersättning för personskada omfattas vanligen av den tioåriga preskriptionstiden som återfinns i preskriptionslagens 2 §.

Bedömning
Med antagande att du var 13-14 år gammal (vilket man vanligtvis är i årskurs 8) när skadan inträffade har 10 år ännu inte passerat. Möjligheten att söka ersättning för ärret återstår fortfarande.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare