FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder03/01/2018

Preskriptionstid på gärningar i belastningsregister

Hej.Jag har en son som är dömt fleta gånger. Brotten begiks när han var under 18 år.Han dömdes till ungdomstjänst, betala skadestånd, lämnades till ungdomdvård.

Sista straffet var för olags hot.Domen kom när han var fyllt 18 år. Han dömdes till skyddstillsyn.

Hur länge finns han i belastnings registret. Försvinner de första domarna efter 5 år som ungdom och blir kvar den sista i 10 år eller är allt kvar till tiden då sista går ut?.Han är 23 år nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiderna på din sons historia i belastningsregistret kan du se här på polisens hemsida.

Skyddstillsynen tas bort efter 5 år om han var under 18 år när han begick brottet, annars är det 10 år som gäller.

Ungdomstjänsten tas också bort efter 5 år då han var under 18 år när han begick brottet.

Om det var sluten ungdomsvård gallras det 10 år efter att straffet avtjänats, 5 år efter dom om det var vanlig ungdomsvård och om han var under 18 år vid brottets tidpunkt.

Skadestånd uppvisas inte i belastningsregistret.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare