Preskriptionstid på fakturor

Fick här om dagen en faktura på 39 000kr från ett företag som installerade värme till våran pool i mars 2012. Vi är lite tagna på sängen då summan är ganska saftig och att det är nu över 5 år sedan det installerades, har jag som konsument någon rättighet att bestrida fakturan? Fakturan ska vara betald inom 10 dagar och leveransdatumet på F tyder på att installationen är gjord 2017-05-18 vilket också är helt galet?

Finns det något vi kan göra?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Preskriptionstiden för en fordran från näringsidkare till konsument, där fordringen avser vara, tjänst eller annan nyttighet som kan tillhandahållas en konsument, är tiden 3 år enligt preskriptionslagen § 2.

Detta förutsätter att ett preskriptionsavbrott inte har förekommit under den tiden. Ett sådant avbrott kan aktualiseras exempelvis om näringsidkaren tidigare sänt faktura eller att ni haft kontakt inom en 3 års period gällande fakturan, där du "erkänt" din skuld så att säga.

Har inte ett sådant avbrott skett och det är första gången som ni kontaktas angående fakturan har den preskriberats och företaget kan inte längre kräva er på betalningen.

Ni meddelar därmed företaget att preskriptionstid inletts och att ni inte längre avser betala fakturan. Uppstår oenighet gällande frågan kontaktar du kronofogden och bestrider företagets krav.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare