Preskriptionstid på arv

Har vi fortande rätt till vår mors saker?

Hejsan

För 4år sen dog våran mamma. Hon var då gift, hon och hennes make har inga genensamma barn men har 4st var från sina tidigare äktenskap. Redan när mamma blev sjuk så började vi prata om hur vi skulle göra med hennes saker och huset som hon och hennes man ägde ihop. Hon ville att vi, hennes barn skulle få hennes saker (saker som hon hade innan hon var gift, möbler osv) och att vi barn inte skulle som hon sa ”kasta ut” hennes make utan att han skulle få bo kvar. Detta såg vi alla, alltså vi barn och maken detta som en självklarhet då. Detta är tyvärr bara sagt muntligt vi har inget skrivet.

När mamma sen dog så träffades vi alla, hennes barn och maken och pratade lite om hur vi skulle göra med mammas del av huset och hennes saker. Maken berättade att huset inte var värt något då och att det var mycket skulder. Vi barn som då var i åldrarna 19-25år sa väl ungefär ”jaha” och frågade inget mer om detta då vi inte förstod våran rätt till hennes del av huset. Vi började istället prata om hennes saker. Vi bestämde att vi skulle tömma förrådet på hennes saker och att möblerna och alla köksartiklar och porslin skulle få stå kvar tills att maken köper nytt. Detta är också bara muntligt sagt.

2år efter vår mors död så kom maken med ett papper som han ville att vi skulle skriva på, enligt honom så var det om huset. Att vi barn inte skulle sälja mammas del om jag inte minns fel. Vi fick i alla fall inga kopior på detta.

Nu 4år senare så fick vi ett sms av maken där det står att han ska flytta ihop med sin särbo sen 2år tillback och sälja huset. Vi frågar då när vi ska komma och hämta resten av mammas saker och får då till svar att det inte finns nått mer att hämta och att han ska ta med sig mammas möbler. Min syster hörde då av sig till maken med en påminnelse om hur det var sagt, att vi barn skulle ha hennes saker men fick inget svar alls. Hon har också hört av sig till honom ang. pappret vi skrev på för 2 år sen men inte fått nått svar på detta heller.

Vi hade en väldigt bra kommunikation med maken efter mammas död men detta har vi tyvärr inte längre, all kommunikation dom senaste 2åren har varit via sms på sin höjd.

Min fråga är alltså det som står i rubriken, har vi fortfarande rätt till våran mammas saker samt möbler efter så här lång tid? Jag och mina syskon är inte intresserade av huset och de saker som mamma och maken köpte tillsammans under tiden som dom var gifta utan vi vill bara ha mammas saker och möbler som hon hade innan hon var gift alltså saker som vi barn växte upp med.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller testamente så finns det vissa krav för att ett testamente ska vara giltigt. 10:1 Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det upprättas skriftligen med två vittnen. I deras samtidiga närvaro ska testator skriva under testamentshandlingen och vittnena ska därefter styrka handlingen med sina namn.

Eftersom testamentet i erat fall inte är skriftligt är det tyvärr inte giltigt.

Det må vara så att din mors testamente inte är giltigt men i egenskap av särkullbarn så har ni rätt att få ut hälften av eran arvslott, det vill säga laglotten. 7:1 ÄB. Som du skriver i din fråga så har 4 år gått sedan er mors dödsfall. Utifrån din fråga så framgår det inte om någon bouppteckning har gjorts. Men jag skulle starkt rekommendera er att anlita en boutredningsman när ni inte kommer överens. Ni har som egenskap av arvingar rätt att göra er rätt gällande inom 10 år från dödsfallet, 16:4 ÄB.

Det som oroar mig lite är att du skriver att ni syskon har undertecknat ett papper upprättat av er mors make, som ni inte vet det exakta innehållet i. Jag anser att det är av mycket stor vikt att ni undersöker exakt vad ni skrivit på så att ni inte har avtalat om att avstå från er rätt till laglotten.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för ytterligare konsultation och eventuellt hjälp med juridiken kring detta. Vi på Lawline samarbetar med erfarna jurister inom familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka. Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare