Preskriptionstid mot konsument

Hej. Min kusin har fått en räkning från år 2009 nu. Förfallodatum var just år 2009 och det var en tredje påminnelse. Han har inte fått några andra brev om inkassokrav eller från Kronofogden. Han bor inte längre i Sverige . Räkningen kom från en bärgning. Han körde ner i diket och det var två vitten som beställde en bärgning. Så det kom två bärgningar. Han vill inte betala för den andra eftersom han behövde inte de och de han har inte använd sig av deras tjänster. Vad ska han göra ? Han kunde inte svenska då och därför det var nån annan som har ringt efter en bärgning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

En fordran (krav på betalning) som en näringsidkare har mot en konsument preskriberas 3 år efter tillkomsten om inte preskriptionsavbrott sker innan dess enligt Preskriptionslagen 2 § 2 st https://lagen.nu/1981:130#P2S1 .

Preskriptionsavbrott kan enligt 5 § https://lagen.nu/1981:130#P5S1 t.ex. ske genom att den betalningsskyldige betalar ränta, erkänner fordringen på annat sätt, får ett skriftligt krav om betalning eller om näringsidkaren väcker talan mot den betalningsskyldige eller åberopar fordringen hos Kronofogden.

Om detta sker inom den treåriga preskriptionstiden börjar en ny treårig preskriptionstid att löpa.

Om den senaste påminnelsen var från 2009 och inget övrigt preskriptionsbrytande förfarande skett bör fordran ha preskriberats under året 2012. Din kusin bör därför invända att fordringen är preskriberad.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare