Preskriptionstid mellan privatpersoner

Efter hur många år upphör en skuld att gälla mellan privata personer om man har inte fått nån påminnelse eller krav av långivaren under 13 år.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Preskriptionstiden för fordringar mellan två privatpersoner är 10 år enligt preskriptionslagens 2 §. Det förutsätter dock att ett sk. preskriptionsavbrott inte har skett under perioden, d.v.s. ett agerande från borgenären (långivaren) som bryter preskriptionen och påbörjar en ny 10-årig preskriptionsperiod. Preskriptionsavbrott regleras i lagens 5 § och 6 § och kan ske genom att gäldenären (låntagaren) på något sätt erkänner sin skuld, t.ex. genom att betala ränta, eller genom att borgenären skriftligen kräver in eller påminner om skulden. Har ett preskriptionsavbrott inte skett inom 10 år från fordrans uppkomst är den preskriberad.

Enligt informationen i frågan verkar skulden således vara preskriberad, då 13 år verkar har passerat utan ett preskriptionsavbrott.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare