Preskriptionstid gällande anmälan av personskada till försäkringsbolag

Ett vanprydande ärr är vad min dotter fick när hon var i 2-3 års ålder. Hon o hennes kusin lekte på gården o kusinen råkade slänga en stålspade i ansiktet på min dotter. Den träffade sån tur va mellan ögonen på näsroten och det började blöda något otroligt mycket. Efter en tur på akuten där hon fick sys med 3-4 stygn fick hon komma hem. Nu har det gått många år och jag tror det är försent att söka ersättning, men måste ju ändå fråga. Hon är nu 17 år och ärret i ansiktet syns tydligt nu när hon ska sminka sig och fixa iordning sig. Jag har aldrig vetat om att man ska få någon ersättning för att man gjort sig illa. Har man rätt till någon ersättning så här lång tid efteråt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Många försäkringsbolag ger ersättning för vanprydnad såsom ärr. För att få ersättning för vanprydnader som skett vid en olycka måste du ha en olycksfallsförsäkring. Du kan också få ersättning för ärr orsakade av en sjukdom (till exempel ärr pga. en operation), men då krävs det att du har en försäkring som täcker den sjukdomen du lider av. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av din vanprydnad. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.

En skada bör anmälas så fort som möjligt. Har det gått tio år eller mer är det för sent att anmälan skada, rätten till ersättning är då nämligen preskriberad. Att ärendet är preskriberat betyder att du inte längre har rätt till ersättning därför att det gått för lång tid innan du anmälde skadan eller framställde ditt krav. Ersättning för personskada omfattas vanligen av den tioåriga preskriptionstiden som återfinns i preskriptionslagens 2 §, se https://lagen.nu/1981:130 .

Eftersom det har gått närmare 15 år sedan olyckan är det således för sent att söka ersättning, precis som du misstänkte. Rätten till ersättning är preskriberad.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare