Preskriptionstid för skulder till privatpersoner

Hej!

Jag har ett par skulder till privata fordringsägare sedan ca 20 år tillbaka. Jag finns sedan ungefär två år i obefintlighetsregistret och kan ej nås på någon bokförd adress eller annat sätt. Vad jag vet finns skulderna ej hos Kronofogden.

Hur länge tar det inna skulder som dessa preskriberas i detta fall?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skulder till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, exempelvis banklån, har en preskriptionstid på tio år. När en skuld blir preskriberad betyder det att den som har rätt till betalning, borgenären, förlorar sin rätt att få skulden betald. En skuld kan preskriberas efter en viss tid om du inte har erkänt den eller om borgenären inte har avbrutit preskriptionstiden, s.k. preskriptionsavbrott.

Ett preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt, t.ex. genom att

du betalar ränta eller amortering, lovar betala eller ber om en avbetalningsplan, dvs. du erkänner skuldendu får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenärenborgenären gör fordringen gällande vid domstol eller ansöker om verkställighet hos Kronofogden

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare