Preskriptionstid för skadestånd med anledning av brott

Hej Jag blev dömd i ett brottsmål rån för 5 år sedan till fängelse och skadestånd, jag undrar om eller när skadeståndet blir preskiberat? Om fordringsägarna skulle avlida blir skadeståndet preskriberat då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Skadestånd med anledning av brott regleras som huvudregel i Preskriptionslagens 2 §, och preskriptionstiden är 10 år räknat från fordringens tillkomst om inte presktiptionsavbrott sker innan dess. Preskriptionstidens börjar löpa från den dag brottet begicks (se NJA II 1981 s. 25). Vid ett preskriptionsavbrott nollställs tiden och börjar löpa om, dvs med 10 nya år (se 6 §). Preskriptionsavbrott kan ske genom betalning, krav på betalning eller att gäldenären på annat vis erkänner fordran eller borgenären åberopar fordran (se 5 §). Så förenklat kan man säga att om ingen gör något preskriberas det efter 10 år, men om borgenären fortsätter bevaka fordran och kräva betalning så preskriberas den inte.

Om skadeståndet utdömts på grund av ett brott, och det som i ditt fall finns en dom (dvs ansvar för brottet har utdömts) så preskriberas skadeståndet undantagsvis enligt 3 § i preskriptionslagen, där det står att en fordran där ansvar för brott har avgjorts preskriberas ett år efter den dag som dom meddelats, om inte preskriptionstiden går ut senare enligt 2 §.  Denna undantagsregel kan förlänga preskriptionstiden och är främst aktuell i de fall det gått lång tid (nio år eller mer) mellan brottet och domen.

Om den skadelidande avlider innan du betalat skadeståndet beror det på typ av skadestånd om fordran kan tas över av dödsboet eller ej.

Lawline RådgivareRådgivare