Preskriptionstid för sexualbrott mot minderåriga

Hej. År 2002 anmälde jag en person för våldtäkt/sexuellt utnyttjade av minderårig. Men fallet lades ner, det är väl försent för att ta upp fallet igen? Eller göra något överhuvudtaget? Personen blev dömd 2010 av någon annan.

Lawline svarar

Hej!

Din första fråga rör preskription, dvs huruvida det är möjligt att anmäla en person trots att det gått flera år sedan händelsen inträffade. Om någonting är preskriberat innebär det att det inte längre går att väcka åtal mot en misstänkt för ett brott.

Sexualbrott regleras i Brottsbalkens 6 kap, https://lagen.nu/1962:700#K6P1S1 och tiden för preskription varierar beroende på vad det är för brott som begåtts och regler om detta finns i Brottsbalkens 35 kap, https://lagen.nu/1962:700#K35P1S1.

Som huvudregel är de olika preskriptionstiderna för sexualbrott mot minderåriga följande:
- Våldtäkt mot barn: 10 år
- Grov våldtäkt mot barn: 15 år
- Sexuellt utnyttjande av barn: 10 år
- Sexuellt övergrepp mot barn: 5 år
- Grovt sexuellt övergrepp mot barn: 10 år

Reglerna om preskription skiljer sig dock när det gäller sexualbrott riktade mot barn. Enligt 35 kap 4 § 2 st BrB börjar preskriptionstiden att löpa från den dag den utsatte fyller 18 år. Av din fråga framgår inte hur gammal personen i fråga var vid tiden för det inträffade vilket gör att jag inte kan svara på om det är för sent eller ej för att kunna ta upp fallet igen.

Din andra fråga rör huruvida det är möjligt att ta upp ett fall igen trots att det har lagts ner.

Under vissa förutsättningar, till exempel om nya omständigheter åberopas, är möjligt att få upp ett fall till prövning igen, förutsatt att preskriptionstiden inte löpt ut. Även åklagaren beslut att exempelvis inte väcka åtal kan överklagas.

Jag rekommenderar dig att omgående ta kontakt med polisen eller exempelvis åklagarmyndigheten för vidare rådgivning.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare