Preskriptionstid för klandertalan mot ideell förening

Finns det någon preskriptionstid för överklagan gällande uteslutning ur en ideell förening?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Särskild lagstiftning om ideella föreningar finns inte i svensk rätt. Vissa analogiska tillämpningar, dvs. tillämpningar av lag på fall där uttryckliga lagbestämmelser saknas, kan dock göras från lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar (EFL) och i viss mån även aktiebolagslagen (2005:551) (ABL). Ett beslut om uteslutning av föreningsmedlem tas, om inte annat anges i stadgarna, av föreningsstämman enligt EFL 3:4 3 st.

Eftersom lagstiftning på området ideella föreningar saknas, finns inte heller någon angiven tidsfrist för klandertalan av ett föreningsstämmobeslut. I EFL 7:17 2 st. anges ett utrymme om tre månader men denna regel har i praxis inte ansetts vara analogt tillämplig på ideella föreningar. Istället har talerätten ansetts kunna gå förlorad genom "viss tids passivitet eller tyst samtycke", se RH 2012:33. Mitt tips till den som har blivit utesluten ur en ideell förening och vill klandra beslutet är därför att agera så fort som möjligt.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare