Preskriptionstid för fordringar.

Hej. Jag har tre obetalda räkningar till en firma.Firman gick i konkurs för en del år sedan och startade i annat namn. Ingen har skickat krav eller annat på räkningarna.Jag frågade firman för en vecka sedan om räkningarna fanns kvar och efter mycket funderande sa de att räkningarna var arkiverade och jag kunde få deras bankgiro. Räkningarna är sedan 1996.Behöver jag betala detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Preskriptionstiden för fordringar är tre år om du fått dom i egenskap av konsument och tio år om du har haft annan roll än konsument, 2 § preskriptionslagen. Om du har fått någon typ av påminnelse innan preskriptionstiden gått ut börjar preskriptionstiden om på nytt.

Ovan innebär att om du inte fått någon påminnelse efter 2014 om du är konsument alternativt 2007 om du inte är konsument är du inte tvungen att betala.

Mikael JonassonRådgivare