Preskriptionstid för fordran på testamente

Är en fodran på ett testamente tidsbegränsat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln angående en fordran på ett testamente är att man ska begära ut det man blivit tilldelad inom 10 år från dödsfallet (se ärvdabalken 16 kap. 4 §).

Undantag kan förekomma t.ex. då man inte vet vem testamentstagaren är eller var denne befinner sig. Det verkar inte vara fallet för dig och därför kan du utgå ifrån den ovan nämnda huvudregeln.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare