Preskriptionstid för faktura

Hej!

Jag undrar vad preskriptionstiden är för att fakturera vara/tjänst till ett annat företag? Hur lång tid efter kan man fakturera? I detta fallet gäller det från ett företag i Sverige till ett företag i USA.

Lawline svarar

Preskriptionstiden mellan näringsidkare - näringsidkare är 10 år, se preskriptionslagen 2 §. En fordran kan dock vara äldre än så om preskriptionsavbrott har gjorts. Ett preskriptionsavbrott kan t ex vara en betalning från gäldenären eller någon annan form av erkännande av skulden från gäldenärens sida. Men som sagt, 10 år är preskriptionstiden.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Mikael Stade

Lawline RådgivareRådgivare