FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/03/2018

Preskriptionstid för brott när flera brott begåtts genom samma gärning

Hej,

En kvinna ligger i koma efter en trafikolycka och det är okänt när och om hon vaknar. Presktiden för vållande till kroppsskada är två år, medan motsvarande för vållande till annans död är fem år. Hur hanterar man en sådan situation?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För att svara på din fråga kikar vi närmare på brottsbalken (BrB). Närmare bestämt kollar vi på lagens 35 kapitel angående preskription.

Går att döma för båda eller ett av brotten trots att en av preskriptionstiderna gått ut

Huvudregeln är att man inte kan döma till påföljd för ett brott vars preskriptionstid har löpt ut.

Precis som du själv skriver har de två brotten två olika preskriptionstider, två respektive fem år (BrB 35 kap. 1 § första stycket).

Som nämnt ovan ska gärningsmannen då som utgångspunkt inte kunna åläggas någon påföljd för vållande till kroppsskada om två år har förlöpt från det att brottet begicks (35 kap. 4 § första stycket BrB).

Däremot finns det ett undantag. Har flera brott begåtts genom samma gärning, vilket jag antar har skett, kan påföljd ådömas gärningsmannen för båda eller ett av brotten, så länge den senare preskriptionstiden inte har gått ut när gärningsmannen häktas eller får del av åtal (35 kap. 1 § andra stycket BrB).

Alltså, har exempelvis två år gått från trafikolyckan, men inte fem år, så kan gärningsmannen dömas för vållande till kroppsskada, trots att preskriptionstiden på två år löpt ut.

Avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare