Preskriptionstid avseende banklån

Hej

Måste banklån vara ett löpande skuldebrev eller kan det vara som vanliga konsumentlån? Tänkte på hur jag ska tolka preskriptionstiden, då ett konsumentlån har en preskriptionstid på 3 år och ett löpande skuldebrev 10år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett privatlån hos en bank grundar sig alltid på ett löpande skuldebrev. Orsaken är bland annat att det är säkrare långivaren då denne kan sälja vidare skuldebrevet. Preskriptionstiden är därmed tio år för en sådan fordran och förlängs till tio år i händelse av att långivaren exempelvis påminner om fordran, 2 § preskriptionslagen (1981:130).

Genom att titta på utformandet av skuldebrevet kan du avgöra om det är ett löpande skuldebrev, då det är ställt till innehavaren eller viss man eller order, 11 § lag (1936:81) om skuldebrev (skuldebrevslagen).

Nedan hittar du de lagar som jag har hänvisat till i mitt svar.

Preskriptionslagen. Skuldebrevslagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare