Preskriptionstid av fordran

Vår familj har hamnat i en tvist med en annan, angående gamla fakturor/byten av jobb. vi har lantbruk och motparten har lantbruk+företag (gräv firma) under 15år har vi bytt jobb, ena hjälper den andra sen hjälper den andra den ena, kvittat jobben genom att göra jobb till den andra, så som hjälp vid vårbruk, grävning, sälja/köpa kor av varandra. men nu efter 15år har dem bestämt att vi är skyldig dom 340.000 för arbete dem har hjälpt oss med. Inga fakturor har skickats men dem har skrivit upp allt arbete dem har gjort. Så nu funderar vi om de är preskiberat? Eller om de går att lösa det på ett bättre sätt, vi erbjöd han 150.000 men han villa ha varenda öre av "skulden" (340.000) hur löser vi denna tvist på bösta sätt eller är det någon speciell paragraf vi kan följa om preskibering av jobb o.s.v. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Precis som du är inne på finns det preskriptionsregler som reglerar hur långt efter att en fordran uppstått som man kan göra den gällande. Om preskription inträtt innebär det att borgenären förlorar rätten att kräva ut sin fordran. Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130. Huvudregeln hittar du i §2. Om inget inträffat som bryter preskriptionen (till exempel en skriftlig påminnelse från borgenären, eller erkännande av fordran från gäldenären, se §6) är preskriptionstiden 10 år.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att du fått en uppfattning om hur du kan gå vidare i detta.

Lawline RådgivareRådgivare