Preskriptionsregeln när ett hyresförhållande har upphört

Borgenär för hyresrätt Jag gick i borgen såsom för egen skuld för min mamma då hon skulle hyra en lägenhet 2003. Under dessa år fram tills nu har hon betalat sin hyra och borgensåtagandet är aldrig använt. Hyresvärden har heller inte påmint om preskritionsavbrott under dessa år. Min mamma avled 141019 och nu kräver hyresvärden mig på sanering och renovering av lägenheten då min mamma rökte inne. Dösboet har inga tillgångar utan är skuldsatt. Hyresvärden kräver 15000 kr omgående annars ska han dra mig inför rätta. Vad gäller? Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter att den uppstod enligt 2 § Preskriptionslagen, https://lagen.nu/1981:130

Preskriptionstiden löper från det att ett avtal ingåtts (1 § Preskriptionslagen). I ditt fall skedde detta under 2003.
Det är möjligt att genom preksriptionsavbrott avbryta preskriptionen och då börjar en ny preskriptionstid att löpa (6 § Preskriptionslagen)

Om fordringens existens inte erkänns med ett preskriptionsavbrott är fordran och förpliktelser preskriberade, vilket betyder att borgenären har förlorat rätten att kräva ut sin fordran (8 § Preskriptionslagen)

Fråga om preskription: När det gäller hyresfordringar så är Preskriptionslagen dock inte tillämplig, se NJA 2004 s.499. Istället är preskriptionsregeln i 12 kap. 61 § JB tillämplig i de fall hyresförhållandet har upphört och hyresgästen har lämnat lägenheten. Endast i bestående hyresförhållande gäller preskriptonslagens regler.

I 12:61 JB anges att en hyresvärd som vill framställa fordringsanspråk på grund av hyresförhållande ska väcka talan om detta inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Iakttas ej denna tid, är rätten till talan förlorad, om ej annat avtalats.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om något skulle vara oklart är du välkommen att kontakta mig.

Ellinor SvenssonRådgivare