Preskription vid omedveten fordran

Hej

Vi har varit med i en test grupp och fick hem en produkt att testa, skrivit recension på en blogg samt bedöma på prisjakt enligt avtal. Sedan skulle vi få en faktura på produkten om vi ville behålla den. Det har nu gått snart 2 månader. Hur länge tills preskription? Gäller 3 år? eller vad gäller? måste vi informera företaget om detta?

Mvh

x

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kul det lät att testa på produkter!

Din fråga är uppdelad i två delar och jag besvarar var del här nedanför för sig.

Angående preskriptionen

En så kallad enkel fordran, dvs. en form av ”skuld”, som det rör sig om här är belagd med en preskriptionstid om tre år när den är mellan en näringsidkare och dig som konsument. Det kan avtalas om kortare tid, men alla former av avtal som leder till en längre preskriptionstid är ogiltiga. Detta följer av 2 & 12 §§ preskriptionslagen. Det kan alltså som max bli tre år mellan det att skuldförhållandet uppstod till dess att det hävs.

En möjlighet som finns här är just, som du säger, att en faktura utfästs där betalning krävs vilket fråntar preskriptionen sin ”faktiska” verkan. Men görs inte detta, dvs. att skulden bara ”ligger” avfärdas den efter tre år.

Angående att informera företaget

Här är det svårt att ge dig ett konkret svar utan att ha sett det avtal du signerat med företaget angående att vara just testpilot. Det är möjligt att det finns just en klausul om att om du vill behålla varan är du skyldig både att informera om det och även om att erlägga ersättning för varan för att undvika kontraktsbrott.

Även om det inte finns det kan det vara bra att kontakta företaget för att klara upp situationen ifall du vill delta i fler projekt. Men som sagt, utan att veta mer om avtalet kan jag tyvärr inte svara mer än såhär.

Hoppas du i övrigt fått lite mer klarhet på dina frågor! Vill du ha mer hjälp är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare