Preskription sexualbrott

Hej jag var med om sexuella hot, trakasserier och övergrepp för 5 år sedan, kan jag fortfarande anmäla eller är de ingen idé?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara säkert på din fråga skulle jag egentligen behöva ha lite mer information om vad som faktiskt har skett men i stora drag kan jag här redovisa åtalspreskriptionstiden(dvs. hur lång tid som får ha gått från och med att den brottsliga gärningen har begåtts till att det måste väckas åtal därom) för olika brott som kan passa in på din situation.

Våldtäkt 6 kap 1 § BrB: Brottet våldtäkt stadgas i brottsbalken 6 kap. 1 § och är indelat i tre grader. För våldtäkt och våldtäkt som är att se som mindre grov stadgas en preskriptionstid på tio år. Grov våldtäkt har en preskriptionstid på femton år. Således kan sägas att beroende på vilken grad av våldtäkt så skiljer sig preskriptionstiderna åt, men oavsett grad är den lägsta preskriptionstiden 10 år. För att bli fälld krävs emellertid att det finns bevisning som styrker brottet till den grad att det kan sägas stå utom allt rimligt tvivel att våldtäkten ägt rum.

Sexuellt tvång 6 kap. 2 § BrB: Om handlingen inte omfattas av 6:1 BrB, kan det utgöra brottet sexuellt tvång. Den som genom olaga tvång förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling kan dömas för sexuellt tvång. Med olaga tvång avses det som beskrivs i 4:4 BrB, att en person genom misshandel eller genom annan typ av våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att tåla eller förmår någon att utföra en handling. Preskriptionstiden för sexuellt tvång är fem år och för grov sexuellt tvång tio år.

Sexuellt ofredande 6 kap. 10 § 2 st. BrB: Uppnår det inte våldtäkt eller sexuellt tvång kan det vara sexuellt ofredande. Den som blottar sig för någon på ett sätt som är ägnat att väcka obehag, eller om någon genom ord eller handling ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet kan dömas för sexuellt ofredanden enligt denna paragraf. Preskriptionstiden är här fem år.

Förtal 5 kap. 1 § BrB: Förtal kan komma på fråga om sexualbrotten inte uppfylls men någon utpekat dig som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Preskriptionstiden är här två år, om det rör sig om grovt förtal enligt 5 kap. 2 § BrB blir preskriptionstiden istället fem år.

Om du är osäker på vilket brott det är fråga om kan du skicka en ny fråga ev. ringa vår telefonrådgivning så kan vi hjälpa dig så du vet i vilken brottsbestämmelse du hamnar i och därmed vilken preskriptionstid som blir aktuell.

Hoppas detta var till hjälp,

Lawline RådgivareRådgivare